torsdag 13. september 2012

Hjemmelagde polarbrød

Kom over denne flotte oppskriften på hjemmelagde polarbrød, og måtte umiddelbart prøve denne på mine kresne småfrø.
Det morsomme her er vel at man kan lage de i alle mulige varianter, ikke bare "kjedelige", runde.


Ingredienser:
150 gr små havregryn
500 gr fibra (ekstra fint sammalt hvetemel) - jeg fant ikke denne, men brukte fint, sammalt hvetemel isteden :)
350 gr siktet hvetemel
1 pose tørrgjær
50 gram sukker
1 strøken ts salt
1dl solsikkeolje (eller annen nøytral olje)
4,5 dl melk
2 dl vann

Jeg slang alt i min Kitchen Aid og lot den elte i ca 5 min. Tilsatte litt mer mel, fordi deigen var litt seig.
Hevet i 45 minutter og kjevlet ut i ca 1/2 cm tykkelse.
Vi stakk ut  hjerteformede, pepperkakemenn og stjerner - dette var veldig stas for de små! Prikket brødene med en gaffel eller en kakepinne, for at de ikke skal heve for mye, men holde seg relativt flate. Pass på tykkelsen, de hever forholdsvis mye i ovnen.
Stek på 180 grader midt i ovnen i cirka 10 minutter. Avkjøles på rist.

Veldig fine å fryse ned :)

FIE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige tilbakemeldinger